Mind Power

"I always prefer to believe the best of everybody - it saves so much trouble." - Rudyard Kipling (1865-1936) English Writer of Prose, Verse

Wednesday, July 22, 2009

TIME TO TRANSFORM


2 Hari berkampung di IPP Langkawi memang tak cukup untuk menambah ilmu di dada. Yang cek tak brapa tau dah makin tau sekarang ni. Bila tengok ramai yang took part and banyak resolusi yang diperolehi rasa bessss.

Memang patut perbanyakkan kursus2 macam ni so that segala input dapat disalurkan dengan sempurna. Kadang2 peluang macam ni digunakan untuk bertukar2 pendapat di samping membuka peluang untuk kita berinteraksi antara satu sama lain. Kita mungkin tak kenal siapa kita. Kita mungkin ada banyak persepsi di antara satu sama lain. Politic is all about perseption. Itulah yang cek dapat dari kursus tersebut.

Perseption - susah kalau kita nak interprate secara tepat. Terlalu banyak facts untuk kita hujahkan jika perseption ini menjadi tonggak kepada sesuatu subjek. To get a better perseption we need to be more open in everything. Bila minda telah terbuka, persepsi2 akan wujud dengan jelas dan tepat.

PERSEPSI APA ITU UMNO? SIAPA UMNO?
Sebagai individu yang percaya dengan perjuangan UMNO, kita perlu ada satu persepsi yang kukuh tentang jatidiri UMNO. UMNO is a label. A BRAND yang dah lama established. Tetapi label UMNO sekarang telah diperkotak katikkan oleh segelintir individu yang merasakan label ini milik mereka. Kebebasan untuk memilik label ini telah menjadikan mereka ini alpa tentang kewujudan label itu sendiri. UMNO memang diwarisi. Diwarisi oleh kita yang lahir dan membesar dengan label ini. Waktu sekolah rendah dulu zaman tak tau apa-apa, label UMNO memang dah ada dalam jiwa. Sudah sebati dengan kehidupan dan cara hidup.
Persepsi terhadap LABEL ini gah dan dikagumi semua.

Dengan label inilah wujud ikon-ikon tersohor kita, Perdana Menteri sepanjang zaman...tapi cek paling suka TUN MAHATHIR. Sebab cek celik mata saja....Muka TUN dah terpahat dalam minda. Persepsi cek waktu tu..UMNO is MAHATHIR. Sebab cek yakin dan terjamin dengan kepimpinannya. Cek ingat lagi waktu darjah 4, TUN mai rasmi sekolah cek di Kodiang nun...tahun 1985 kut...ada gambaq cek amik autogragh TUN...nak post kat sini kena balik carik dulu...la ni kalau tengok gambaq tu kembang lubang hidung cek...kena bubuh frame gambaq tu nanti.

Makin zaman berubah semakin bijak kita mengubah persepsi. Dengan wujud label2 lain di persada politik kita, makin berwarna-warni persepsi yang sedia ada. Kita akur dengan perubahan yang ada, namun kita kena sentiasa berwaspada supaya persepsi2 ini tidak akan membunuh satu-satunya label yang telah banyak membuka peluang dan menjaga kepentingan kita sebagai rakyat Malaysia khususnya MELAYU.

MELAYU MUDA LUPA
KU CARI DAMAI DIHATI

Yang pasti melayu akan lupa kerana yang wujud sekarang adalah saki baki MELAYU yang lahir dari kemenangan dan kepayahan para pejuang UMNO. MELAYU sekarang tidak pernah sedar dan tak akan sedar dengan fenomena yang sedang melanda kita.
Celik mata...ada makanan, ada sekolah, ada kerja, ada peluang mencari kemewahan. Subsidi jenuh, bantuan merata, biasiswa dan pinjaman mudah, sakit sepital banyak dan macam2 lagi.
Kitalah TUAN di tanah bertuah ini. Syok dan bangga sebab kita dapat semuanya....tapi sampai BILA?

KAMI NAK PERUBAHAN! Statemen magic dari mereka yang mempunyai persepsi negatif terhadap label ini. Cek dok tanyala...perubahan macam mana yang depa ni nak. Cek tak heran kalu Cina, hindu, dan sekaum dengannya mintak perubahan sebab depa ni memang bangsa yang tak tau kenang budi. Menumpang tapi rasa Malaysia ni milik depa punya. Samaler jugk kalu gang2 bangla, myanmar dan seantero dengannya yang dok carik makan kat sini nanti, depa naik kepala pastu claim negara ni depa punya....patut tangkap potong kepala..

MELAYU pun nak mintak perubahan..perubahan apa? Depa kata kerajaan la ni ZALIM. Tang mana yang zalim. Cek pun bukannya orang kaya, mak dan Abah cek pun kerja gomen saja, tapi cek tak pernah rasa susah. Memang ada orang susah dalam Mesia ni tapi bila cek dok kaji, kumpulan yang susah ni disebabkan ketegaran mereka sendiri. MISKIN TEGAR = majoriti yang miskin ni kalu tengok sihat tubuh badan. Muda, kuat, cukup sifat makna kata, boleh kerah carik kerja. Tapi dak....minta bantuan kerajaan. KERAJAAN bagi....bila dapat tak tau bersyukur..kata pulak kerajaan bagi bantuan tak cukup. Depa ingat kat MESIA ni depa saja nak bantuan. Cek keja ngan KEMAS, cek tau macam mana kita nak select kumpulan yang cukup sifat ni tapi penyakit MALAS nya tahap kritikal. Rasa macam nak hempuk dengan batu biaq depa ni bangun dari mimpi indah ini.

Ada pulak segelintir manusia yang dah memang senang, tapi masih tak cukup. Kaya dah tapi nak raya pulak. Kaya raya nak jadi jutawan. Bila projek tak lepas katalah kerajaan menzalimi mereka. Bersyukur jauh sekali. Cek bersyukur kepada Allah SWT kerana cek dapat semua kesenangan yang kerajaan bagi. Kalau ada birokrasi dalam kerajaan, jangan salahkan seluruhnya, sebab birokrasi ini ciptaan manusia dan manusia ini sentiasa dipantau oleh para Iblis yang memang tak senang duduk tengok manusia bahagia. Bak kata orang dolu dolu...marahkan nyamuk jangan bakaq kelambu..bukan takat kelambu terbakaq...skali ngan rumah hanguih..tu kira baik ..buatnya skali ngan orang hanguih sapa nak jawab???

0 comments:

 
PUTERI UMNO BAHAGIAN JERLUN © 2007 Template feito por Áurea R.C.